Fetmaepidemin

Efter att jag sett videon “Why Being Skinny Was So Much Easier in the 1970s!” förstod jag att det kanske inte är mej det är fel på som är fet utan samhället som förändras så pass att det är enormt svårt att förbli smal. Maten har ändrats en hel del men också våra vanor och det beror mycket på TV, datorer och framförallt mobiltelefoner. Det går nog inte att gå tillbaks till det glada 70-talets livsstil så lätt men det minsta man kan göra är att hämta sin mat själv från restaurangen än att beställa uber eats. Ännu bättre är att laga sin egen mat då inget som går att beställa via uber eats är keto. Skulle vi äta som vi gjorde på 70-talet skulle vi nog ändå gå upp i vikt för den livsstilen kräver mycket naturlig motion och manuellt arbete, nu görs det mesta med robotar.

Idag har varannan svensk övervikt eller fetma[1] och vi väger i snitt 7 kg mera än vi gjorde på 80-talet. Uppskattningsvis är 1,5 miljarder vuxna i världen i dag överviktiga eller feta. I Sverige har förekomsten av fetma (BMI över 30) tredubblats sedan 1980-talet, och över en miljon vuxna är drabbade.

Mättande mat

Kostdoktorn har också en utmärkt artikel på Hava som går igenom detta och han tar också upp många av de felaktiga faktorerna och kommer till ungefär samma slutsats. Vi äter mera och montionerar mindre. Vi äter mera kalorier och mera skräpmat. Vi äter mera kalorier för att vi äter mat som INTE är mättande, vilket också är det hans nya projekt Hava handlar om, att äta mat som ät mättande snarare än mat som gör en mera hungrig.

Ultraprocessad mat

Nästan all mat i våra “matbutiker” är processad och väldigt mycket är ultraprocessad. Ultraprocessad mat betyder ofta att den förberetts industriellt med ingredienser som “inte används i matlagning hemma”. Tekniskt sett kan man nog göra Ultraprocessad mat som är nyttigt, men nyttigt är sällan billigt. Det enda som faktiskt räknas som Helt oprocessad i våra matbutiker är Frukter, grönsaker, kött, ägg och vissa mejeriprodukter.

Men människor har i 1000 tals års använd selektiv avel för att att få frukt och grönsaker att innehålla mer vatten och smaka mera sött. Endast ett fåtal produkter anses inte ha förändrats avsevärt de senare 10000 åren:

  • Honung
  • Olivolja
  • Vilda fiskar och skaldjur
  • Vilda Nötter och frön
  • Torkade baljväxter

Kolla gärna på serien “15 Foods That Look NOTHING Like 1000 Years Ago” så inser du att inga frukter eller grönsaker är naturliga.

Köttet i våra matbutiker är inte heller speciellt naturligt. Som du kanske märkt finns det bara 3 sorters kött: kyckling, biff och fläsk. Men det finns 6400 arter av däggdjur. Det vi brukade äta i sverige var hjort, älg, vildsvin, bison, smådjur, fågel, fisk. Vi åt också HELA djuret, inte bara filéerna och godbitarna. Djuren var också vilda och betydligt magrare. Kyckling brukade vara en lyxvara, tills vi kom på hur vi kunde göra deras kroppar till vuxna på 5-7 veckor. Det går dock att hitta viltkött i sverige som älg, hjort, ren och vildsvin.

Att äta som man gjorde förr i tiden är inte längre möjligt och det fungerade för att vi rörde på oss. Men man får försöka göra det bästa av situation och inse att man behöver tänka på vad man stoppar i sig och röra på sig så ofta man kan. Men hur DU ska röra på dig mer är jag fel person att fråga, jag sitter trots allt framför min dator och skriver detta. Men i brist på annat är det promenader som gäller. Men mat däremot finns det mycket man kan göra för att veta om det man stoppar i sig är nyttigt. Keto är den diet som fungerar för mig. Den gör att jag mår bra och går ner i vikt och sällan är hungrig. Jag är visserligen motsatsen till en dietist men tänkte ändå rekommendera en del produkter som jag lärt mig gilla. Och varför alla fake-keto produkter som finns.