De marknadsför sina produkter med buzzwords som träning , hälsa och fantastiskt näringsinnehåll. Till skillnad från Nicks påstår de inte att deras produkter är low carb eller för diabetiker eller ens sockerfria utan “low sugar”. Varmärket LoHiLo skapades av Alvestaglass 2007 men blev med tiden så stort att Alvestaglass 2019 bytte namn till Lohilo Foods. Namnet ska enligt deras hemsida betyda:
- LO – carbs – HI protein – LO fat
Men har också sett dessa förklaringar:
- LO – carbs, HI – function, LO – addictives (tillskottsbolaget)
- LO – low sugar, HI – high protein LO – low fat (20 Mars 2018, mynewsdesk)
Till skillnad mot Nicks använder Lohilo fritt Malitol i sina produkter och mycket annat skit och kallar det hälsosamt:
- ❌ Socker = 100%
- ❌ Invertsocker = 100%
- ❌ Dextrose (Druvsocker) = 100%
- ❌ Glukossirap = 90–100%
- ❌ Maltodextrin = 90–100%
- ❌ Skummjölkspulver = 50%
- ❌ Xylitol = 40–70%
Möjligen mindre rent socker än vanlig glass men en massa andra onyttiga saker istället. Visst, det är en protein glass som delvis riktar sig till dem som tränar. Men det är ju inte nyttigare för att ni byter ut en del socker mot druvsocker och sirap?
Låt oss jämförs Lohilo Proteinglass Cookie Dough med Ben & Jerry’s Cookie Dough, Fair?
Glass har normalt runt 30% carbs varav 25% är socker och det stämmer även för Ben & Jerry’s. Lohilo har 16% carbs varav 6.8% är socker. Låter ju mycket bättre! Men så har vi också 4.9% poyoler och i Lohilos fall är det saker som maltitol som INTE dras av helt utan fungerar nästan som socker så troligen 3-4% carbs även här och troligen 15% är carbs, alltså väldigt nära riktig glass! Men så har vi också det här med fibrer, det är tekniskt sett en kolhydrat MEN i Eu får man lista dem separat. Lohilo har valt huvudsakligen Polydextros och Löslig majsfiber som kan ge ca 10% som riktiga carbs. Det som stämmer är dock att den endast har 166 kcal jämfört med BJs 273 kcal samt 10% protein istället för 4%. Jag kan hålla med om att den är god men den kostar lika mycket som annan lyxglass och är nästan lika onyttig.




