Ketofaktur

Som alla andra bra ketositer finns denna endast på tyska men skickar till Sverige. Produkterna tillverkas i Tyskland och fokuserar på rena ingredienser utan konstgjorda tillsatser. De säljer 28 olika produkter inkl färdigt bröd, keto ris, knäckebröd, gröt, kakor, choklad och sylt. Vi kollar på chokladen först:

Apelsinchokladen har bara rena keto ingredienser, dock verkar den sakna crunch så har nog bara smaken av Apelsinchoklad men endast 3% carbs! Deras kakor/bars ser inte så goda ut men även de är Clean Keto med ca 6% carbs, mest från nötter och frön.

Ketoris så intressant ut. Och det är gjort på konjakmjöl men de har en ospecificerad mängd tapiokamjöl i dessa också. Det verkar dock som de är 80% vatten så borde inte vara mycket tapiokamjöl, kanske 5% så mer som Dirty-Keto.

Och det här med att äta gröt på Keto. Tycker tyskarna det är gott? Visst ingredienserna är liknande det som är i en granola mix, men att sedan koka ihop det med vatten, det är som att äta ljummen glass.

Knäckebrödet ser dock riktigt bra ut, visuellt. Jag lurade i mig själv att man fick äta Finn Crisp för några år sedan på LCHF. De väger ju liksom bara några gram tänkte jag. Men de är ju bara vetemjöl. Ketofaktur gör dem hududsaklingen på linfrön och hampa. Priser var inte så farligt och för grovt knäcke tror jag linfrön kan fungera riktigt bra och endast 3% carbs.

Slutligen har vi också färdigt bröd som man slipper laga själv med 1.9% carbs, endast gjort på frön, nötter och fiber. Detta är ett riktigt bra keto märke med undantag för Ketoriset, som tekniskt sett är Keto men avstår allt med tapioka och är det byggt på konjaksmjöl smakar det knappast som ris. De har också ett flertal spännande recept men Pizza-Sniglar låtar inte så gott, i sverige kallar vi det faktiskt KANELBULLAR. Dom tycker också man ska på PESTO istället för kanel. Det kanske kan fungera?

De har faktiskt också sylt som är en produkt jag tvingas laga själv då det inte säljs sockerfri sådan i Sverige. BeKeto’s sylt var oätlig och fick slängas och deras kommer i vad jag kan se en identisk burk. Det är dock inte samma recept utan 80% bär men ändå bara 3,3% kolhydrater när man dragit av Erythrol. De verkar också ha tillgång till kalciumaktiverat pektin, något jag inte kunnat hitta någonstans i hela världen. Så deras sylt ska jag definitivt prova

Share your love