aka: Xylo-oligosaccharide, Xylooligosaccharides, Xylan-based oligosaccharides
Ibland känns det helt hopplöst att försöka göra keto godis. Om det var möjligt så borde det ju redan finnas? Men idag stötte jag på en ingrediens som inte många känner till men som kan vara en gamechanger. Och nej jag pratar inte om Allulose, utom XOS, som låter som ett operativsystem från Tesla men är ett lösligt fiber som är lagligt i EU (2015/2283) som även klassas som en superfood. Den har runt 0 to 1.5 kcal/gram och de kalorier som kan tas till vara är endast genom tjocktarmen. Det påverkar inte glukos eller insulin. Den är också miljövänlig då den görs från restavfall från jordbruket.
Den kan användas för bulk i proteinbars, fungerar i bröd och kakor som kräver värme men fungerar också i yoghurt och drycker.
Den är en form av oligosaccharider men det är INTE Isomalto-oligosackarider (IMO) utan Xylo-oligosackarider (XOS). Bägge är kortkedjiga kolhydrater men XOS är verkligen 0 carbs. XOS är kussin till Xylitol då bägge kommer från xylan som ut vinns från björk, bok samt andra fibrer. Xylitol är en hydrogenerad Xylos molekyl medan XOS är en kedja med Xylos molekyler.
Dock är problemet som med alla lösliga fibrer att det kan ge magproblem redan vid låga doser. Lite som att överäta Psyllium Husk:
uppblåsthet, intensiv gasbildning, magkramper och potentiellt en osmotisk laxerande effekt (diarré)
Det kommer sannolikt dyka upp i många produkter framöver. Det är defintivt keto. Men du bör inte äta mer än 5gram om dagen. I dagsläget används det främst som ett kosttillskott med dosering på 1-3g per dag för att balansera tarmfloran och stärka tarmbarriären. Det kan hjälpa både mot förstoppning och lös mage. Har dock inte hittat en enda produkt med XOS ännu men om några år lär det finnas 1000-tals.




