Motion

Motion är bland det bästa man kan göra för sin hälsa och det kan också hjälpa med viktnedgång. Jag har vart allergisk mot promenader hela mitt liv då jag tycker det är tråkigt och slöseri med tid. När jag var yngre joggade jag ofta men när man väger mycket så är det omöjligt, när jag försökte med fick jag håll, kramp och ont i ryggen. Men nu när jag lär mig allt jag kan om viktnedgång är det svårt att ignorera motion. De dagar jag jobbar får jag normalt runt 8000 steg men på helgerna sitter jag oftast framför datorn så bestämde mig för att börja promenera efter lunch. Jag blir också väldigt trött efter lunch men motion gör mig konstigt nog piggare.

I början var det kämpigt och jag var slut efter bara runt 2000 steg. Men varje helg så gick jag lite längre frivilligt och det blev lättare och lättare, kanske för att jag går ner 700g i veckan. Men numera är jag uppe på 7000-9000 steg på mina promenader. Visst det tar en timme men med musik är det rätt härlig. Har investerat i ett par riktigt sköna Löparskor från Hoka och ett par riktigt bra hörlurar på KZ som inte faller ut hela tiden samt en 15 år gammal stegräknare som fortfarande funkar. Så numera ser jag fram emot mina promenader på helgerna, även om de tar tid.

Men är det inte bättre att jogga?

Nej, främsta anledningen att jogga är om man vill få bättre kondition. Du bränner bara ca 20% mindre kalorier genom att gå 1 km som att jogga 1 km. Visst det går snabbare att jogga men det finns också flera nackdelar, speciellt om man är utbränd och överviktig. Att gå är skonsammare mot kroppen, det är lättare att hålla igång regelbundet, det ger likvärdiga hälsofördelar. Det största problemet med att jogga är dock att det ökar aptiten enormt och även om man bränner lite flera kalorier äter man ofta upp dem och lite till. Det ger också värre träningsverk och leder ofta till betydligt mindre aktivet efter träningspasset än man hade gjort om man promenerade. Att jogga kanske känns hälsosammare men om man inte övar inför ett motionslopp så är det ofta smartare att gå. Jag går på min helgpromenad klockan 12, en timme efter dagens första måltid, vilket gör att jag sällan är hungrig när jag är klar. Det mest effektiva är dock att ta många kortare promenader i ca 15-20 minuter efter varje måltid samt även en precis när man vaknat man bäst effekt.

Det finns dock en ett lifehack man kan göra för att promenader ska bli lika effektiva som att jogga och det är att gå på ett motionsbands med 10% lutning vilket get ungefär samma effekt som att en joggingtur på samma tid ger.

Det finns otroligt mycket forskning på hälsofördelarna och hur det kan hjälpa med viktnedgång och optimeras för Keto. Här är några videos jag har haft nytta av:

Om När jag når mitt första viktmål 85 kg tisdagen den 22 september 2026 så kommer jag även börja på gym och försöka bygga upp eventuell muskler jag tappat och lite till. Min bästa killgissning är att jag går ner 100g om dagen och väger ca 97g idag. Har gått ner från 107 kg sedan jag började för 50 dagar sedan vilket är 200g om dagen men första veckan var sannolikt en del vattenvikt. Jag kommer sannolikt nå någon form av plattå, men händer det vet jag exakt vad jag ska göra, öka monujaru, motionera mera, fasta längre på dagarna men inte fasta alls på helger, ta en promenad på morgonen och efter middagen, dra ner på kalorierna, dra ner på fett och öka protein, testa ketoner oftare. Om man verkligen vill finns det inget som kan stoppa en från att gå ner i vikt, utom din egen kropp.

Så då kommer den blogg troligen handla lite mer om att bygga muskler och Ketogains. Men har inte gått på gym på 25 år så fick mycket jag behöver lära mig igen.

Share your love