Har trott att kalorier var trams från samma uppfinnare som gav oss kostpyramiden för det är vad alla lchf och keto siter har sagt till mig om och om igen. Och det finns en del sanning i det. Kalorier är inte speciellt vetenskapligt utan kcal är killgissningar från experiment gjorda på tidigt 1900-tal som stämmer tillräckligt bra för att ingen ska orka göra om dem. Våra kroppar är heller inte maskiner och alla är olika så att räkna ut exakt hur mycket man bränner på en viss aktivitet är omöjligt utan man får använda genomsnitt. Våra kroppar är också mycket mer avancerade än kalorier in = kalorier ut. Hormoner och vad vi äter spelar betydligt mera roll. Men det finns ändå en viss poäng med att vi kan inte förbruka mera kalorier än vi får in i kroppen. För att det ska stämma så måste vi ta av LAGRAD energi. Såvida man inte” äter solljus/luft” som breatharianism men vi människor kan inte ens bryta ner cellulosa, ännu mindre får användbar energi från solen annat än D-vitamin. Det som händer hos de flesta människor är dock att de blir trötta när det saknar energi vilket är en signal att det inte är lämpligt att träna just nu, ät lite snabba kalorier istället.
Svältdieter
En av de intressantaste saker jag hört som vände upp och ner på min värd är att endast de människor som haft gener som är duktiga på att lagra energi (fett) har överlevt historien. Den största dödsorsaken historiskt har oftast vart svällt. De som var dåliga på att lagra fett svalt helt enkelt ihjäl. Då är det inte så svårt att förstå varför våra kroppar kämpar för att vi ska bli så feta som möjligt när det är hela anledningen till att vi existerar idag. Det ända sättet att gå ner i vikt är att lura eller övertyga våran kropp att det är okej att släppa på fetlagret, eller att svälta ut fettet. Svältdieter som Very Low Calorie Diet (Typ nutrilett) begränsar antal kalorier till 800 kcal per dag. Och visst det fungerar att svälta kroppen på det sättet. MEN kroppen gillar det inte och sätter ner foten och drar upp hungern och sötsuget till max eftersom den tror att du är DÖENDE. Så ja det fungerar om du varje sekund orkar kämpa emot din egen kropp som skriker efter föda. Det var den första dieten jag provade och hatade den. Gick säkert ner några kilo men nästan alla går upp allt igen och lite till.
Fasta
När jag var liten trodde jag man dog om man inte åt regelbundet. En person i min klass var muslim och de fastar på ramadan. Jag trodde inte jag skulle se honom igen när han skippade lunchen och sa att fick inte äta förens solen gick ner. Men han överlevde konstigt nog och jag har förstått att fasta är inte något farligt, det är det naturliga sättet människor ätit genom historien. Man åt när det fanns mat, och då åt man i överflöd. 16:8 är väldigt lätt att komma igång med 18:6 funkar för mig när jag kör Monujao men det finns andra typer av fasta som fungerar ännu bättre som 20:4 och 5:2 samt OMAD. Man äter helt enkelt frukost 5 minuter senare varje dag och kroppen vänjer sig, det blir det nya normala. Fasta är bra men det svåra är att få i sig alla proteiner, fetter och mineraler och vitaminer som kroppen behöver men det gäller på alla dieter. Det kräver både kunskap och planering men alla kan göra det och det kostar inget. Förutom lite salt kanske.
Kalorier del 2
Vi vet inte exakt hur många kalorier det är i maten vi äter men nästa alla länder har försökt räkna ut det på ett ungefär och det bör stå på de flesta produkter vi kan äta. Men eftersom vi inte vet hur många kalorier vi bränner är det nästintill värdelös information. Det finns dock som erbjuder att räkna ut det åt en och det kallas Total Daily Energy Expenditure (TDEE)
Sidospår
Ibland behöver du även veta Kroppsfett för dessa, det kan göras medicinskt med en Dexa Scan för 2000 kr i sverige. Men det finns också billiga calipers man kan köpa. Det bästa sättet att mäta viktnedgång är dock troligen omkretsen på midjan, det kan göras med vanligt måttband men finns också Måttband för kroppsstorlek.
Legionathletics verkar vara den bästa kalkylatorn för att räkna ut en dagliga kaloribehov för att behålla sin vikt. Där fick jag:
- Mifflin-St Jeor: 2471 kcal/dag
- Katch-McArdie: 2523 kcal/dag
- Revised Harris-Benedict: 2621 kcal/dag
För att sedan räkna ut vad man bör ligga på med keto diet tycker jag MyMojoMacros Calculator funkar rätt bra som också hjälper en med fet och protein procent.

Jag försöker ligga på 1600 kcal för att säkert få i mig rätt proteiner och vitaminer samt ha ett rejält underskott. Men att räkna ut kalori och näringsvärden för allt man äter är svårt men där finns carbmanager som är rätt komplicerad men gratis och många ingredienser finns inlagt i deras databas men jag har vart dålig på att använda den. Men de har ett förvalt program för High-Protein Keto och 9 andra profiler och man kan göra en egen keto diet om man vill så här kan man lägga flera timmar per dag om man tycker det är kul. Det är en massa tjat om premium tjänster men det funkar och är gjort specifikt för keto.



