Jag kommer att testa mat, det är liksom syftet med Ketolab och varför namnet passar perfekt. Jag kommer testa med Keto-Mojo + FreeStyle Libre
FreeStyle Libre är ett hjälpmedel för diabetiker vilket kontinuerligt mäter glukos i mmol/L under 15 dagar och loggar data. Keto-Mojo är en av de mest populära ketones mätarna och den mäter också glukos samt räknar ut GKI som är hur djupt man är i keto på en skala från 1-10. Jag kommer byta ut dagens första maträtt efter fastan mot utvalda produkter. Jag kommer dock inte börja förens jag är under 100 kg. Det gick snabbt så är väl dags att sätta igång:
De test som står på agendan.
- Keto Collective Kakor (Vanilla / Choc / Spiced Ginger) = Cikoriarotfiber (inulin)
- Keto Collective Bars (Caramel / Choc / Coconut) = Cikoriarotfiber (inulin)
- IQbar (Almond Butter / Chocolate Mint Chip / Toasted Coconut) = Tapioka stärkelse, Tapioca fiber
- Quest (Chocolate Mint / White Chocolate / Chocolate Brownie) = Polydextrose, Glycerin
Det finns flera andra som testar Keto produkter men de finns främst i USA:
- Our Paleo Life (USA)
- Serious Keto (USA)
- Lily Nichols (USA)
Det finns många saker jag vill testa men det är främst vad det innehåller som är intressant. Många keto produkter innehåller ungefär samma saker, Cikoriarotfiber, Tapioka, cassava i olika former, andra inulin, modifierad majsstärkelse, löslig majsfiber samt även sötning som Isomalt och Xylitol.
Men jag kommer också använda riktiga lab för att testa produkter. Både de produkter jag säljer för att verifiera innehållet men jag kommer också låta följarna föreslå produkter att skicka in på test. Jag har bra kontakt med eurofins som är samma lab Kostdoktorn använde. Det finns dock ett stort problem med kostdoktorns labbtest. Han beställde ett test med endast LP06Z Kolhydrater (beräknade). Det är tyvärr inte ett vetenskapligt sätt att beräkna kolhydrater på då man gör bokstavligen ALLT utom att räkna ut kolhydrater och sedan killgissar man på slutet att det som blev över var nog kolhydrater. Det är samma test som livsmedelsverket och andra databaser använder, dvs falsk mattematik!
Men räknar ut vatten, protein, fett, fibrer och aska. Sen drar man av dessa från 100% och det som blir är över är kolhydrater. Problemet är att alla deltesterna har en felmarginal och dessa läggs på varandra så antalet kolhydrater får därför en enorm felmarginal på upp till 20%! Ibland blir det negativa kolhydrater, ibland visar livsmedelsverket att en produkt har 5% socker men samtidigt 0g kolhydrater (inkl socker). Företag får inte fuska på det sättet på sina produkt etiketter så förstår inte varför livsmedelsverket få göra det men det verkar vara samma slappa attityd hos andra länders livsmedels myndigheter. Det företag måste göra för att sälja en produkt är att räkna ut alla näringsvärden så exakt som möjligt oftast med ett PHE1Y test. Och det är vad jag kommer beställa. De testerna kostar ca 6500 kr. Det första kommer jag betala för själv men resterande måste vi hjälpas åt att betala för. Jag kommer nog liksom kostdoktorn testa en produkt från Carb-Zone, kanske deras ökända Tortillas med vetemjöl, vetestärkelse, palmolja, bakpulver och guarkärnmjöl.

Men om företag redan betalar för PHE1Y test och det sedan står på produkten, varför ska man testa det igen? Dels för att de kan göra testet flera gånger och sedan välja det resultat de tycker ser bäst ut. Det kan skicka det till flera olika labb, och välja det som är bäst trots trots att de har högst fel marginal. Och de kan såklart ljuga om innehåller från början, eller skicka en produkt som de modifierat till test som inte är slutgiltig produkt. Eftersom livsmedelsverket och andra databaser inte ens försöker testa på ett vetenskapligt sätt vill jag med ketolab granska makten.
Det stora problemet är dock inte om stärkelse är 4% eller 7% utan det är alla dessa fula Fiber (soluble tapioca fiber, IMO, resistant dextrin, soluble corn fiber) och Polyoler (maltitol, glycerin etc). De går inte att testa i labb. De dyker inte upp som net carbs. För att göra sådana tester krävs sannolikt kliniska studier och det är nog bortom vad jag kan erbjuda. Fördelen med EU är dock att alla livsmedel som är godkända här kräver noggranna kliniska studier så ska försöka få tag på dessa och granska dem med AI.
Men att använda mig själv som testkanin är första stegen. Att skicka saker på labb är andra stegen. Och är vi många som kan testa hur vi reagera på olika fibrer och polyoler kan vi sannolikt samla ihop en stor mänga data likt det Tesla användare gjorde på sina batterier via t.ex. Testlogger.
Jag kommer inte själv välja ut vilka saker som ska skickas på test, det kommer ni får göra i omröstningar. Riktigt hur det ska gå till vet jag inte ännu men ett sätt är via Patreon. Där kan medlemmar stödja Ketolab genom att betala 1€ i månaden och när vi samlat ihop tillräckligt kan man göra en omröstning där för att alla ska få vara med och bestämma vad som är mest akut att veta svarat på. Blir min youtube kanal så stor att jag kan få betalat via den kan jag ta pengar därifrån men det kräver kanske 100000 följare för att göra ett test i månaden. Men jag har inget behov av att tjäna pengar på Ketolab. Bör jag det är det genom att sälja produkter. Jag får får så jag klarar mig via mitt andra företag Batteridoktorn men jag har inte möjlighet att lägga miljontals kronor på tester med bara några 100 följare.


