Xylitol (björksocker) är en sockeralkohol som smakar lika sött som vanligt socker men med färre kalorier. Det används i tuggummin då det motverkar karies och ökar salivutsöndring. Det är också starkt toxiskt för hundar. Det har ett lågt GI på 7/100 men högt net carbs på ca 35-90%. Jag trodde alla på Keto visste det men i USA får tillverkare tydligen ljuga och det passar BochaSweet:
- My favorite sweetener for keto baking
- ZERO Calorie | Zero Glycemic | Zero Net Carb
- for a diabetic or keto diet
- Ingredients: Kabocha Extract (Xylitol)
Vad är då Kabocha Extract. Det är ett VARUMÄRKE som ägas av BochaSweet som tillverkar det från kabocha squash (Japanese pumpkin). Det ska enligt BochaSweet själva vara 99.38% xylitol. De bekräftar att det är en 5-carbon sugar molecular structure (Pentose, monosaccharide, enkelt socker) och det unika med deras produkt är att de tar den från kabocha pumpkin, inte från avfallsmaterial från majs och björkved, så blir betydligt dyrare. Men det är ju fortfarande samma molekyl, C5H12O5. De bekräftar också att det är samma molekylära form som xylitol.
Men kan inte xylitol var 0 carbs?
- Redit: 50%
- groovyketo: 40%
- paleofoundation: 35%
- noguiltbakes: 0 eller 50%?
- ruled.me: 60%
- perfectketo: ingen siffra men rekommenderar det inte
- there is a good chance that this sugar alcohol will kick you out of ketosis /noguiltbakes
- ⚠️ Limited use /go-keto
Detta är alla källor jag kan hitta. Det finns dock forskning som visar på att det tas upp 50–95% i kroppen [1]. Annan rapport hävdar ca 20% [2]. även den del som inte tas upp går till tjocktarmen där den fermenteras (bildar gas, energi, kortkedjiga fettsyror). Siffran 60% kommer sannolika från dess kalorier som är 60% av det socker har. Det finns inte en exakt siffra då alla kroppar fungerar olika och det är därför vanligt i keto kretsar att använda 50% för att vara säkert. Det är definitivt inte keto och alla som påstår det ljuger. I tuggumin och tandkräm är det så små mängder så det spelar ingen roll såvida du inte är en hund, men som huvudsötning i keto godis är det riktigt dåligt.




