Jag blir trött på att en fake-produkt som wellibites kan omsätta 800 miljoner kronor på att sälja maltitol och majsstärkelse godis 4 gånger dyrare än vanligt godis. Så vill verkligen ha en mjuk godis som inte byggs på gelatin så ska prova detta. Första receptet blev för hårt, så fuskar lite med glycerin. Har kollar med 2 AI och det är dessa ingredienser som måste fungera ihop för att det ska blir keto, visst kan funka bättre allulose, men så desperat är jag inte. 7% glycerin är inte optimalt och kan behöva ha 14% för att det ska fungera optimalt. Går inte att ha för mycket erytritol för då bildas kristaller och det blir hårt. Kan inte reducera mera för då får jag inte ut ut kastrullen. Polydextrose, citronfibrer eller vetegluten kan vara andra lösningar.
Version 2
- 40 g vatten
- 10 g erytritol
- 15 g gum arabic
- 5 g glycerin
- 2 g pektin
- 1g äppelsyra
Koka till ca 110–115°C.
De blev faktiskt riktigt goda. bra konsistens men för mjuka och kladdiga i rumstemperatur. Rullade dem i sötströ och det löste ett problem. Tillfälligt.

Version 3
- 20 g vatten
- 20 g fun light
- 10 g erytritol
- 22 g gum arabic
- 2 g glycerin
- 2 g pektin
- 1g äppelsyra
Mera gum arabic för fastare form. Mindre glycerin. Men glycerin verkar avgörande för att det ska fungera och bli gummi. Sedan ska de också få härda i 24 timmar. Det såg spännande ut, gröna, men måste härda ett tag. De blev riktigt goda men väldigt kladdiga, så ska få härda/torka mera. Men ju mer de fick torka desto mjukare blev det och var till slut en stor blob som satt fast i asken och fick kasseras.

Version 4
- 20 g vatten
- 20 g fun light
- 15 g erytritol
- 10 g gum arabic
- 15g gelatin
- 1 g glycerin
- 1g äppelsyra
Mindre glycerin och mera erytritol för att göra dem mindre kladdiga och mera fasta. Provar också gelatin igen. Värmde till ca 121C, tog bort och hällde i gelatinbollen som fått försvälla med vattnet i receptet. AI föreslog Kylskåp 2–4 timmar bara för att få gelatinet att sätta sig, sedan Rumstemperatur 12–24 timmar. Använde också en ny form för kaffebönor. Vill nog också ha lectin i nästa recept för att se vad det gör. Men ser lovande ut än så länge.

Alltså jag var lite skeptiskt i början men nu kan jag inte sluta äta dessa. De är faktiskt goda och ganska nära riktigt godis. Dock inte lika söta och lika sega, men jag har en bra bas här som funkar och jag har inte ens försökt göra det gott! Bara lite tuttifrutti essens och grön karamellfärg. Men ska jobba mera på konsistensen och nu när jag fått min krusbärsarom så kommer jag använda dem
Version 5
- 20 g fun light
- 15 g erytritol
- 1g erytritolx10 (10 gånger sötare som 10g extra erytritol)
- 15g gum arabic
- +5 g polydextros (Nu kommer det hända saker)
- 1g glycerin
- 2g äppelsyra (+1g för bättre smak)
- 15 g vatten+15g gelatin (blandas separat och har i slutet med färg och arom)
Denna gång blev det viol och de blev faktiskt bra, inte lika hårda och sega som viol tabletter men rätt winigum. Jag börjar också förstå det här med temperatur. Ska man upp till 140C för att få rätt konstistens så är det inte bara att sätta på max och det är klart på en minut. Finns det vatten i receptet kommer det inte bli mycket varmare än 100C till vattnet nästan kokat bort, därefter kommer det öka sakta i takt med att mera vatten kokar bort. Jag brukar dock inte köra över 130C främst för att det blir en väldigt klibbig sirap. Läggar sedan ner gelatin blandningen och det blir ca 60C så värmer på lite till för att allt ska smältas. Kommer fortsätta experimentera med mjuka gummies men också försöka göra dem hårdare som riktiga viol pastiler, läkerol och kanske ramlar jag på vägen över någon som är som finska lakrits. Men tror nästan man ha lite fett i för det. Inte för att lakrits har det med men tror det kan passa och då kan man också nå högre temperaturer dvs mindre vatten innan det är klart.




