Det finns många typer av fiber men väldigt få är faktiskt bra och fibrer fungerar egentligen bara bra om de kommer med riktig mat. Men för bakverk kan det ibland behövas och det jag har kollat på mest är bambufiber och havrefiber som är mestadels cellulosa men som ofta blir till sand i mina bakverk då de är olösliga. Citronfiber kan vara ett av de bättre men har också hört talas om kakaofiber (kakaofasern). Jag har övertygat tyska unefoods att skicka till sverige så har ett varuprov på väg.
Det framställs av varsamt av malda kakaoskal, har 6% fett, 72% fiber, 0,7g carbs* och 18% protein. *Andra källor listar andra värden:
- integra-company: 4,5g
- Green Essence: 0,7 g (också från polen)
Sannolikt köper Une Foods och Green Essence från kol-pol. Tillverkas gör det troligen av Interfiber, ett företag som även säljer citrusfiber. De påstår också att kakaofiber kan ersätta kakaopulver upp till 100%. Dvs man kan göra choklad nästan helt utan kolhydrater, dvs nära 0g istället för 7g.
Kakaofiber absorberar också i vätska väl och ger en fluffig konsistens samt fungerar som bindemedel. Det är mestadels olösliga fiber men en liten del lösliga fibrer (ca 10%):
- Olösliga fibrer (Cellulosa, hemicellulosa och lignin)
- Lösliga fibrer (Pektin och slemämnen)
Citronpulver kan vara något bättre (då det har mera Pektin) för vissa bakverk och godis men kostar runt 1000 kr per kg, kakaopulver endast ca 150 kr vilket gör det till perfekt bulk filler för choklad om det fungerar kemiskt. Ska bli väldigt intressant att prova. Den stora fördelen med kakaofiber är att de har kvar Polyfenoler eftersom man endast mal ner fibrerna, vilken bekräftas i denna rapport.
Fibrer bör alltid konsumeras med Polyfenoler bevarade enligt Eric Berg. De har antioxidant effekt, minskar inflammation och stödjer ämnesomsättningen.
Även teobromin är bevarat vilket sägs vara muskelavslappnande och blodtryckssänkande.
Det finns dock några nackdelar
- Dålig textur: De går inte att mala ner till den extremt släta konsistens som krävs för choklad.
- Bitter smak: Skalen har en mycket mer bitter, sträv och träig smak än de inre kakaokärnorna.
- Föroreningar*: Skalet skyddar kärnan men drar samtidigt åt sig jord, damm, bakterier, svampsporer och tungmetaller
- Kvalitetskrav**: Enligt livsmedelslagstiftningen i de flesta länder får choklad och kakaopulver bara innehålla en absolut minimal restmängd av skal.
*Köper man av EU producenter så är varje batch CoA testad så man kan vara trygg.
**Detta beskrivs i Direktiv 2000/36/EG och är till för att skydda produkter som Kakaopulver, Chokladmassa och Mjölkchoklad. Gränsen är 5% i kakaosmör och 2% i kakaopulver. Men det betyder inte att det är olagligt utan bara att man inte får kalla det choklad. Jag får enligt google använda namnet This is not chocolate vilket passar mig perfekt eftersom jag vill göra något som är bättre än choklad ändå.



