| Hjortronglass | Fett | Protein | Carbs | Energi | Pris | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 100g | Matlagningsgrädde 13% | 13 | 3,1 | 4,1 | 150 | 4,25 |
| 100g | Vispgrädde 36% | 36 | 2,3 | 3 | 345 | 5,5 |
| 100g | Slät keso (Crushed) | 4 | 13 | 1,6 | 93 | 6,1 |
| 100g | 2 st Ägg | 9,7 | 12,2 | 0,4 | 137 | 8 |
| 25g | Sötströ | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
| 75g | Hjortron frysta | 0,7 | 1 | 6,8 | 24 | 27 |
| Per 100g: | ||||||
| Totalt: () | ||||||
Så nu har jag fått tag på Hjortron och det bästa jag kan komma på var Hjortronglass. Denna blev god, faktiskt riktigt god. Hjortron gjorde sig bra i glass och detta recept blev riktigt krämigt. Tror det behövs lite riktig grädde för att få den där krämigheten. Den var inte så söt så kanske skulle prova 5-10g extra sötningen nästa gång. Äter normalt 100-125g och även om det är en del carbs, lite protein och väldigt få vitaminer så är det värt det. Andelen hjortron för jag inte på (75g är exakt 1/3 ask så perfekt), men Matlagningsgrädde kan man möjligen byta till mandelmjölk. Detta recept görs i creami.
Jag gjorde ett nytt försök. Denna gång 150g Vispgrädde 40% och 150g Slät keso. Och det blev riktigt bra, hade också 35g sötning vilket är lagom. Det blir mera fett och protein men några färre kolisar (-1,8). Problemet med riktig grädde är att den blir riktigt god och lätt att överäta även om man är mätt så bäst att lägga upp en portion i skål, inte äta ur tuben för då tar den snabbt slut.




