Dextrin

Dextrin är kedjor av kolhydrater som utvinns ur stärkelse. Kedjorna varierar i längd och de kortare brukar kallad Maltodextrin. Då det är förtjockningsmedel och bulkingmedel används de ofta för att fylla ut socker reducerade produkter. Det absorberas lika snabbt som glukos och har knappt någon smak alls.

Står det bara Dextrin brukar det vara Cykliskt Dextrin (Cluster Dextrin) och är mer eller mindre som rent socker.

Det finns dock löslig resistant dextrin (RS4) men har kollat på det tidigare när det gäller tapioca och det kan ha 10-30% stärkelse kvar.

Maltodextrin och Cykliskt dextrin (klusterdextrin) räknas som 100 % räknas som nettohydrater. Cykliskt dextrin används av främst muskelbyggare då det ger mycket snabb energi.

Resistant Dextrin

Äkta RS4 är stärkelse som har modifierats kemiskt för att kroppens enzymer inte ska komma åt den. Resistent dextrin (som Fibresol-2 eller Nutriose) tillverkas istället genom att stärkelse-molekylerna bryts ner och slumpmässigt binds ihop igen med nya, osmältbara bindningar. Dessa innehåller 5-25% restkolhydrater som består av korta glukoskedjor och fri glukos som tunntarmen kan ta upp. Vanligtvis lyckas man göra ungefär 75–85 % av pulvret helt resistent mot matsmältningen. Dessa finns med olika renheter ofta 70%, 80% eller 90%. Sirapsformen är oftast 70%. Vi kollar på lite faktiska produkter:

  • Edubily: RS4 (90% fiber): 6%

Det var bokstavligen den enda jag kunde hitta till salu. Och ingen tillverkare verkar dela med sig av data men samyang delade med sig av en 13 sidig rapport för deras Fiberest och deras har 5% socker och ger ändå en glukos kurva som som jag skulle tolka som ca GI15, de skriver också att den har GR 14 vilket låter väldigt nära GI. Dom skriver också alla olika namn man kan använda på etiketten:

  • “Indigestible dextrin”
  • “Indigestible maltodextrin”
  • “Resistant dextrin”
  • “Resistant maltodextrin”
  • “Soluble corn fiber”
  • “Soluble maize fiber”

Och de har faktiskt näringsdata och deras rena variant med 90% fiber verkar just 5% net carbs medan den på 70% verkar ha 6%. Men kroppen fungerar annorlunda än ett labb och en del av dessa konstgjorda bindningar kan brytas ner i kroppen, de riktigt korta kedjorna (oligosackarider) av enzymer. En del kan bindningar kan också släppa av sig själva. Det finns dock Högkvalitativt resistent dextrin med framförallt a-1,2 och a-1,3 bindningar. Kollar vi igen på Samyang’s Fiberest då har den faktiskt dessa.

Men hur vet man vilken sort det är i en proteinbars? Det har man ingen aning om. Och då det är så svårt att få tag på keto-roulette är det inget jag kommer försöka ha i mina produkter. Om det kommer en 100% resistant stärkelse utan fuffens då kanske jag kan överväga det men detta känns inte bra att stoppa i magen.

Share your love