Resistent tapiokastärkelse (RS4)

Tapiokastärkelse är inget annat än stärkelse från tapioca, men är då Resistent tapiokastärkelse (RS4) någon magiskt? Resistent betyder att det är egentligen stärkelse men som modifierats så magen inte kan bryta ner den, alltså lite som cancer. Och det mesta ska då passera till tjocktarmen där bakterierna får äta den. Google tror att 50–90 % är som kostfiber. Dvs en ganska stor felmarginal. Högmodifierad resistent tapiokastärkelse (RT-90) innehåller dock över 90 % total kostfiber enligt AOAC 991.43. Analyserar också hela 39778852. Där nämns alla typer:

  • RS1 – fysiskt inlåst stärkelse (hela frön, baljväxter)
  • RS2 – rå potatisstärkelse, grön banan, högamylose-majs
  • RS3 – retrograderad stärkelse (kokt och nedkyld)
  • RS4 – kemiskt modifierad stärkelse
  • RT-90 –en RS4-produkt (kemiskt modifierad resistent stärkelse)
  • RS5 (stärkelse-lipid-komplex) nämns i modern litteratur.

Såvida din mage inte följer AOAC 991.43 reglerna kan såklart kortare kedjor fortfarande brytas ner så 10% stärkelse i RT-90 är inte en maximum nivå utan snarare en minimum nivå. Inga forskare kan visa hur våra kroppar hanterar modifierad stärkelse. Det är högt individuellt beroende på din mages enzymer och hur produkten är framställd. RS4 kan även innehålla en hel del RS3 och ändå få heta RS4. Google nämner också att “Net kolhydrater: 10–50 % i RS4. Detta är den del av stärkelsen som tillverkarna inte lyckats blockera, och som din kropp kan bryta ner till blodsocker som vanligt.” Enligt google kan också testen bli felvisande när man tillsätter en hel del riktiga vegetabiliska fibrer eftersom “testerna har svårt att skilja på kemiskt modifierad stärkelse och rena växtfibrer”. Hen säjer också att “siffran 2,5 g kolhydrater är en kemisk omöjlighet med den mängden stärkelse och gluten i basen.” Och vad snackar jag om nu, jo nämligen denna pasta:

Vetegluten är ingen ängel det heller. Och jag tycker synd om denna pasta som är utmattad, det skulle jag nog också vara om jag vara om jag var 55% resistent tapiokastärkelse. Jag kommer nog inte släppa in detta i min kropp. Det är liksom inte värt det….

 

 

 

Share your love