Jag tänkte utgå från kostdoktorns lista på keto grönsaker som jag använt många gånger men utöka den då mycket saknas som t.ex. svamp (tekniskt sett inte en grönsak men det stoppar inte mig). Alla exakta värden kommer från livsmedelsverket. De i intervall är uppskattningar från chatGPT.

Eftersom livemedelsverket data inte är så pålitlig (killgisningar) kompletterar jag med info från matvaretabellen (
) som inte heller är perfekt men bra jämförelse.
Vattenkrasse (Watercress) 0.5% (
0%)
Ärtskott (Pea shoots) 0,6%
Rädisa (Radish) 0,7% (
2.5%). Här blev jag förvånnad, de flesta andra källor listan dem högre. Men verkar stämma. Har ätit sedan jag var barn på sommaren men då med smör och salt. De är rätt bäska men jag tycker de är godare än morot.
Spenat (Spinach) (
0.1%) Smakar helt okej men är relativt dyrt och jag får ofta slänga halva påsen. Men enligt LMV har de endast 0,8% carbs.
Shiitake (
2.5%) har endast 0,5% carbs och är en asiatisk svamp med unami smak, men som kostar runt 300-500 kr kg.
Endivesallat (Endive/Chicory) 1.1% carbs (
1%) .
Alfalfagroddar (Alfalfa seeds) 0,9% (
0.2%)
Avokado (Avocado) (
0.4%) har jag aldrig lärt mig uppskatta. Jag kan äta det med skagenröra på men den kräver också att du har gröna fingrar och de är väldigt vanligt att man får en som är rutten på insidan eller mosad. Det finns numera frusna avokado bitar om man vill använda det i recept. Undvik också de som kommer i nätpåsar. Där är svårare att klämma och ofta ruttna på insidan. 1.7%
Sparris (Asparagus) (
2%) tycker jag ser oaptitliga ut men jag vet att de är riktigt goda smörstekta med salt. Provade nyligen en rå sådan och tyckte det smakade som sockerärtor. Det finns också inlagt och fryst men märkligt nog är färskt ofta billigare och det är något som även odlas i Sverige från maj till midsommar. 1.8% kokt med salt.
Sallader håller betydligt längre (jämfört med Spenat) när de sitter kvar på stjälken och de som håller längst är de som sitter i kruka, då de tekniskt sett fortfarande “lever”. Cosmopolitan, huvudsallad och kruksallad är favoriterna. Visst de smakar som gräs, men ätbart gräs. ca 1-2% carbs
Pak choi (Sellerikål Bok Choy). 1.8% (
2.2%) Har aldrig provat.
Fänkål (Fennel) 1,8% (
2.2%)
Gurka, paprika och tomat är klassisk sallad för mig. Men det är också saker som är lätta att överäta. Vanliga tomater har 2.6% carbs men körsbärstomater är på 4.4%. Grön paprika är på 3%, gul på 4,3% och röd på 4,1%. Gurka 2.3%. Dessa har jag ätit hela mitt live och de är goda men vill prova lite nya smaker.
Äggplanta (Eggplant, Aubergine) (
2.5%) är inte människoföda enligt mig, men har bara provat det i en misslyckad keto lasagne och Ostgratinerad aubergine, bägge oätliga och fick slängas. Men den har 2.2% carbs enligt LMV och ska nog prova den igen någon gång till. Men har man läst kalle anka pocket så vet man att råolja tillverkas av äggplanta, iaf enligt Disney =)
Oliver är inget jag gillar men jag försöker äta 2-5 stycken vid lunch. Snacks oliver kan vara värt att prova då det gör att de smakar mera snacks och mindre oliver. Köper du också de billigaste burkarna från Eldorado så smakar det därefter. 500 gram Halkidiki oliver räcker en månad för mig. Och köp gärna de med kärnor, då får munnen öva lite på att tugga också.
Kantareller (Trumpet, Chanterelles) (
0,4 %) säljs främst färska under säsong juni-september och ligger på 2% carbs.
Portabello (Portabella) (
2.6 %) har jag aldrig provat men har runt 2% carbs, runt 130 kr/kg
Broccoli på runt 2,3% (
2%*) carbs är också en favorit, grillad och sen smör och salt på så smakar den perfekt. Nästan omöjlig att ha i grytor då den bara ska ligga i några minuter, längre och den blir till slem. *Matvaretabellen hade väldigt många olika sorter men inget sort hade mer än 2.3% (imported)
Stjälkselleri (Stalk celery) 2,3% (
1-1,6 %)
Blomkål (Cauliflower) (
2.4%*) fungerar utmärkt som plockmat till dipsås och blomkålsris är riktigt bra ersättare till ris. Har dock aldrig lyckats bra med något recept innehållandes blomkål. Försökte göra blomkålshuvud i ung en gång, det fick kasseras. 2.6% carbs. *3 olika produkter testade, alla med exakt samma värde, kokt hade den 2.2g.
Zucchini (en typ av Squash) (
2.2%) tycker jag faktiskt smakar rätt bra rå, brukar använda den i stället för gurka ibland i sallader. För matlagning blir det bara slem när jag försöker, samma problem som Äggplanta. 2.5%
Mangold (Swiss Chard/Leaf beet) 2.6% (
2.6%)
Spetspaprika (pointed pepper) ~4–6 g
Ostronskivling (oyster mushroom) har 2.6% carbs (
2.6%) och kostar runt 200 kr/kg
Champinjoner (Common, Button, Meadow) har 2.7% carbs (
0.1%) och finns i alla matbutiker, den bruna varianten skogschampinjoner är snäppet dyrare men också godare. Finns främst under säsong autusti-september.
Grönkål (Kale) (
2.2%) är inte människoföda utan granering. Jag minns en gång vid jul när jag vräkt i mig en massa onyttiga saker så jag mådde illa, då tog jag en del grönkål som var granering runt julskinkan och åt. Gott var det inte men min kropp skrek efter något nyttigt. Det går säkert att äta om man är duktig på att laga mat men jag tycker det hamnar i samma kategori som alger/sjögräs. Och det är något som saknas i både kostdoktorns och livsmedelsverkets lista. Det är svårt att få tag på men är populärt i Asien. Många EU sorter har dock mycket socker i men en produkt jag vill testa innan jag dör. 3.2%
Gröna bönor. Det beror helt på vad som menas. Haricots verts avskyr jag men sockerärtor älskar jag, det hade vi på landet när jag växte upp och finns ibland i min matbutik och har runt 4,3% carbs. Haricots verts verkar ha endast 2,3% carbs men problemet med dem är att ärtorna är pyttesmå och det är nästan bara skal.
Kålrabbi (Kohlrabi) 4,4% (
3%)
Vitkål (White/Red Cabbage) (
4.5%) är bland det billigaste man kan hitta i matbutiken, vitkål kan man göra pizzasallad på men både vitkål och rödkål har 4,7% carbs.
Brysselkål (Brussels sprouts) har 4,7% carbs (
4.4%) och det är inte många som gillar dessa, inte jag heller. Så vida du inte älskar smaken av gummistövlar är det bäst att undvika.
Shimeij har ca 2-7% carbs beroende på hur mycket vätska som är kvar och kostar runt 150kr/kg
Övriga saker:
Kronärtskocka (Artichokes) 7,3%. Denna ser supernyttig ut och det är den nog men inte för keto.
Och när listan var klar hittade jag även dessa på mathem m.m.
- Broccoligroddar (Broccoli sprouts)~1–2%
- Broccolisparris (Tenderstem / bimi) ~2–3%
- Rödbetsgroddar (Beet sprouts) ~2–4%
- Böngroddar (Bean sprouts, mung)~3–5%
- Machesallad ~4.5–5.5%
- Plommontomater (San Marzano) ~2.5–3.5%
- Vit Sparris(växer underjord utan solljus) ~3–4%
- Cocktailkvist “extra söt” (Delikata etc.) ~4–5%
- Mungbönsgroddar 3,2%
Det har tagit en hel dag att sammanställa denna sida men det var det värt. Jag hart lärt mig mer om grönsaker idag är jag gjort i hela mitt och finns en massa spännande saker jag ska prova! Hoppas du också lärt dig något nytt!
Men det finns mera!
Jag hittade precis att man kunde blädda i livsmedelsverkets soknaringsinnehall och hittade kategorien Grönsaker, baljväxter, svamp som gick att sortera efter antar kolhydrater och där fanna en massa:
- Kruksallat 0%
- Mangold röd småbladig färsk 0%
- Ruccolasallat 0%
- Champinjon konserv. u. lag 0,3%
- Sparris vit konserv. u. la 0,5%
- Friséesallat 1%
- Bambuskott konserv. u. lag
- Fefferoni konserv. inlagd
- samt en hel del färska kryddor



