Sia Glass ger sig nu i kampen om att lura kunder med “sockerfri” “glass”:

I “50% mindre socker” så har de otroligt nog bytt ut hälften av sockret mot just erytritol och stevia så det kan nog mycket väl stämma att den är 50% mindre tillsatt socker. Men då kommer vi till mysteriet “utan tillsatt socker”. Om de nu redan vet hur man gör glass med erytritol och stevia, varför i helvete gör de inte det i denna utan byter ut sötningen mot xylitol. De hade kunnat ha en hyffsad produkt med mindre socker och kolhydrater än någon annan. Visst den är proppfull med skummjölk, polydextros och kärnmjöl och är en kemiskt sörja som ser ut som glass. Xylitol är dock ett uselt fake-socker som för vissa kan vara lika dåligt som maltitol. Det kostar också DUBBELT så mycket som deras vanliga glass OCH den med mindre socker. Sen har de också en till smak: SaltKaramell utan tillsatt socker

I den har de också klämt in oligofruktos. Vill man ha riktigt glass utan en massa skit som gör en fet så måste man göra den själv.




