Polydextrose (E1200) är en syntetisk fiber gjort av glukos. Det klassa som en löslig fiber och görs främst på GMO majs. Den har vart laglig i USA sedan 1981 och används främst för sina fibrer med erbjuder också 10-15% sötma, mer om det senare. Det fås genom att att smälta glukos, sorbitol och citronsyra på hög temperatur
Jag är extremt kritisk till den främst för att den kommer från rent socker. Men på keto kan man inte vara så kräsen då det finns så få alternativ. Den har nästan 0 net carbs*, låg inverkan på blodsocker och är kalorisnål. Men det ger gaser och IBS vid större intag, ofta 20-50g. Har köpt en påse för att experimentera med. Polydextrose verkar vara det bästa på keto för att ersätta strukturen som socker annars ger. Men det är inte 0 carbs!
- SaporePuro har 4,6% carbs varav 3,73% är rent socker*.
- Ingredientsbar = 15,7%
- USDA analys , märkena STA-LITE®, Litesse®= 16-21% carbs exkl polyoler och fibrer, varav 5.9% rent socker.
- Modernist Pantry = 18% (nämner inte polyoler)
SaporePuro litar jag dock på och de har också publicerat hela databladet för produkten och den ska ha max 4% glukos och max 2% sorbitol. Möjligen har de en renare variant där de sorterat bort en del glukos och sortbitol? Fick också svar direkt från dem:
“Our polydextrose is more highly purified, undergoing additional processing steps that reduce residual compounds such as glucose and sorbitol, resulting in a lower carbohydrate content. It is also a premium-grade product, which can be recognized by its whiter and finer powder compared to standard market products.”
Dr Eric Berg gillar inte Polydextrose, men främst för att det är en syntetisk GMO fibrer.
I små mängder kan det krävas i vissa recept som kommersiell glass, bars etc. Runt 15g verkar vara den säkra max dosen. Över 90g på en dag eller 50g vid ett tillfälle ger kraftig diarré.
Polydextrose består av ca:
- 90% glukos
- 10% Sorbitol
- 1% ca syra
Dessa i är i komplicerade slumpvis långa kedjor som människor normalt inte kan bryta ner. De består huvudsakligen av långa kedjor (2-100 enheter) glukos som börjas och avslutas ofta med sorbitol. Eftersom denna produkt är ett slumpvist kaos med olika långa kedjor och många som är trasiga innehåller den också 5-10% rent socker (glukos) och upp till 5% polyoler (sorbitol). Vissa av de kortare kedjorna kan kroppen dock bryta ner till glukos. Polydextrose är också 100% syntetisk och får gömma sig mestadels som en fiber på förpackningen, en löslig prebiotisk sådan. Hur mycket som faktiskt blir glukos beror på hur din mage hanterar det också hur långa kedjor det är. Man brukar säja att polydextros är 10-15% så sött som socker, och det beror helt enkelt på att det innehåller ofta runt 10-15% rent socker i form av glukos innan de når magen och där kan en del brytas ner till mera glukos.
Men Polydextrose har också 1 kcal/g, en 4e del av socker. Så 60% av energin kommer från fermentering i tjocktarmen så vi tar detta igen. Bakterierna som fermenterar Polydextrose producerar SCFA (Short Chain Fatty Acids):
- ~50–70 % acetat som går till leverns och resten av kroppen
- ~15–25 % propionat som går till levern
- ~10–20 % butyrat som stannar i Tarmcellerna
Propionat är glukogent dvs Levern kan använda propionat för glukoneogenes! Levern väljer om den vill göra glukos, förbränna det direkt eller använda det i citronsyracykeln (energi). Alltså upp till 25% kan teoretiskt bli glukos i kroppen. Det sker dock långsamt och höjer inte blodsockret märkbart.
Detta är enormt komplicerat men det är ganska tydligt att Polydextrose definitivt ska begränsas i de flesta dieter, 5% i en 50g bar kanske inte gör så mycket men precis som glycerol står den ofta hög upp i ingredienslistan på de flesta produkter. Den bör räknas som minst 10% net carbs, kanske 15% eller högre, + att den kan ge ca 5% mera när den kommer till levern.




