Sorbitol (E420)

Sorbitol (glucitol) är en sockeralkohol som är ungefär hälften så sött som vanligt socker och höjer blodsockret långsammare. Det förekommer naturligt i frukter och bär som äpplen, päron, plommon och rönnbär men kommersiellt framställs det syntetiskt ur stärkelse (ofta från majs, vete eller potatis). Sorbitol tas upp långsamt av tunntarmen. Vid en högre konsumtion kan det passera vidare till tjocktarmen och fermenteras av tarmbakterier. Detta kan leda till gaser, uppblåsthet och en laxerande effekt. Det används bokstavligen medicinskt som laxermedel vilken sammanfattar dess främsta funktion rätt bra.

Exakta net carbs finns inte men många anger 50-65% net carbs. Visst den har ungefär samma GI som Xylitol och Isomalt (9-12). Men det finns heller ingen säker gräns, vissa får problem redan vid 10g, andra vid 50g. Det är helt enkelt ett riktigt effektivt laxermedel som råkar smaka sött. Visst är det under 1% (som i tuggummin) är det nog inga problem med eftersom det saknar andra egenskaper än just sötning trots att det inte är speciellt sött så innehåller de flesta produkter runt 25% eller mera. Det finns ingen anledning att äta produkter med sorbitol på någon diet. Det råkar dock vara enormt billigt, från 4000-9000 kr per ton, bara marginellt dyrare än rent rörsocker….

Share your love