Erytritol (E968)

Erytritol (Erythritol) är en sockeralkohol, och den enda sockeralkoholen som är accepterad på keto (steva, munkfrukt och allose är inte sockeralkoholer). Det är också den sockeralkohol som påverkar blodsockernivåerna minst. Eftersom erytritol tas upp av kroppen i tunntarmen och inte i tjocktarmen så har den inte samma laxerande effekt som många andra sockeralkoholer. I Norge marknadsförs Erytritol som Sukrin*, i sverige som Sukrin* eller Sötin och i Finland som Karppisokeri.

*Hittade Sukrin på apotea och visst innehåller det erythritol, men också en massa skit som isomalt, sukralose och polydextrose så det bör undvikas.

Erytritol absorberas genom tunntarmens vägg till blodet. Kroppen metaboliserar nästan inget av det. Därefter cirkulerar det runt i blodet, filtreras av njurarna och kissas ut oförändrat. Tunntarmen försöker absorbera små vattenlösliga molekyler och eftersom Erytritol en liten vattenlösliga molekyler tas den upp där. Det fungerar mer som alkohol.

Laxerande Effekt

Äter man stora mängder Erytritol kan inte tarmarna ta upp allting direkt utan drar till sig vatten (osmotiskt), mer vatten i tarmarna leder till laxerande effekt. Om man klämmer i sig 50–80 g snabbt, speciellt på tom mage kan det ge diarré, men man slipper oftast de andra symptomen som övriga sockeralkoholer ger som gaser och uppblåsthet. Enligt livsmedelsverket måste man skriva “överdriven konsumtion kan ha laxerande effekt” om en produkt innehåller mer än 10% sockeralkoholer. Men den risken är väldigt låg med Erytritol.

Är Erytritol farligt?

Det är lagligt i de flesta länder i världen och har används sedan 1990-talet till skillnad mot Stevia som blev lagligt i EU 2012 och Allulose som troligen inte blir lagligt innan 2030 i EU. Det finns många studier gjorda på Erytritol och det är inget jag varken kan eller vill läsa. Men det gjordes en studie 2023 (Cleveland Clinic) som visade att erytritol kan öka bildandet av blodproppar men de har fått mycket kritik för att studien inte visade direkt orsakssamband. Det finns mycket att läsa om Erytritol men man måste såklart alltid ställa det mot alternativen och då verkar Erytritol vara troligen den minst ohälsosamma sockeralkoholen.

Är Erytritol keto?

Man vet att Erytritol sugs upp i tunntarmen, går sedan till blodet, sedan njurarna, sedan åker det ut med urinet oförändrat. Kroppen tar inte upp energi från Erytritol och nästan allt åker helt enkelt ut igen, oförändrat. Det har ingen effekt alls på vare sig insulin eller glukos. Men som med allt som smakar söt som kan Erytritol trigga sötsug. Naturligtvis är det alltid bäst att undvika allt som smakar söt och kan trigga sötsug när man går diet. Men unnar man sig ibland saker med säkra sötningsmedel tror jag risken är mindre att man köper 500g lösviksgodis.

Erytritol är det jag kommer använda i mina sötsaker och kommer nog köra med Ekologisk som kostar runt 80-135 kr/kg ex moms. Det är ungefär 6 gånger dyrare än socker.

Share your love