Fiberbröd

Fiberbröd Fett Protein Carbs Energi Pris
 300g 8 äggvitor eller
32g äggvitepulver
+268g vatten
0 30 2,4 141 24
125g varmt vatten 0 0 0 0 0
100g Grädde 13% 13 3 4 146 4,6
100g smör 82 0 0 739 12
15g äppelcidervinäger 0 0 0 5 0,6
2g bikarbonat 0 0 0 0 0
4g bakpulver 0 0 0,3 2 0
25g bambufiber
10g Citrufiber
20g Kakaofiber
25g Havrefiber
0 0 0,3 38 6,8
10g psyllium 0 0 0 19 3,3
10g Whey 0 8 0 20 4
2g salt 0 0 0 0 0
Per 100g:
Totalt: ()

Översatt från Ketostore men är modifierat då det smakade mest äggvita. Smör istället för olivolja, grädde ersätter en del vatten, och whey ersätter extra äggvita, erytritol gjorde ingenting så tar bort det.

Instruktioner (svenska)

  1. Blanda äggvitorna med det varma vattnet.
  2. Tillsätt olivolja och äppelcidervinäger.
  3. Rör om lätt. Du behöver inte vispa eller skumma äggvitorna.
  4. Tillsätt bakpulver och bikarbonat.
    • Blandningen börjar skumma av sig själv när syran reagerar med bikarbonaten.
  5. Tillsätt bambufiber, psylliumskal och äggvitepulver.
    • Dessa ingredienser ger brödet struktur och hjälper det att resa sig.
  6. Tillsätt salt och eventuell erytritol.
  7. Blanda ordentligt.
    • Smeten kommer först att vara ganska tunn.
    • Fortsätt röra tills den tjocknar till en degliknande massa.
  8. Låt degen vila i cirka 10 minuter så att psylliumet hinner suga upp vätskan.
  9. Lägg bakplåtspapper i en liten brödform eller silikonform.
  10. Fördela degen jämnt i formen.
  11. Skär ett grunt längsgående snitt mitt på brödet så att det kan expandera under gräddningen.
  12. Grädda i ca 160°C i 25–30 minuter

Jag hade dock glömt bambufiber på jobbet då fick bli 20g havrefiber. Blev besviken på att det inte jäste men fick 2 bra tips av AI, alu folie samt att köra i micron en minut. Men tycker ändå det ser ut precis som vitt bröd gör. Luktar lite konstigt, som “hälsobröd” men provar till lunch imorgon. Värmde till exakt 97C invändigt. Smaken är enormt neutral, smakar ingenting, påminner en del om bröd. Ska prova att rosta imorgon.

Döper om detta recept till fiberbröd och kommer ha MPI i resten av gångerna (det glömde jag dock men kan kanske dölja bismaken). Kommer också prova bambufiber, citrusfiber och kakaofiber (alltså bröd som smakar choklad vore toppen! Vetefiber har jag inte planer på att köpa, kan inte ens hitta någon som säljer det.

Ungsformen jag köpt var för stor, både för receptet och för airfryern men passar precis på sniskan. Ger dock en väldigt platt limpa.

Det blev inte blöt sand utan faktiskt något som utan glasögon ser ut som vitt bröd. Jag fattar inte hur originalreceptet kan vara brunt grovbröd i original, de måste tagit fel bild. Finns inget i receptet som gör det brunt! Det smakar helt ok men har en ganska dålig bismak, konsistensen är helt ok men trögtuggat och inte luftigt, men finns ju inga keto bröd som kan jäsa utan gluten så det är normalt, men tror bismaken beror på all äggvita. Förra gången blev det dock rätt bra när jag rostade det och hade rejält med pålägg på men provsmakar alltid bröd endast med smör så smaken får 3/5, kanske 4/5 om man rostar det. Då kan man nästan lura sig själv att man äter formfranska.

Första gången försökte jag göra hamburgerbröd och då såg det ut såhär, då hade jag havre fiber i istället:

Gör jag det igen kommer

Share your love