Blir så trött på alla fake keto produkter därute som dominerar marknaden. Det finns också en del keto alternativ, men alla är mörk väldigt besk choklad. Har klurat lite på ett recept på mjölkchoklad utan fusk som kan fungera och faktiskt kan smaka gott. Det ger ca 3g carbs från mandelmjöl, kakaomassa och kanske 1g från mjölksatsen. Och det är för 120g. Den ska vara lika provokativ som min lakrits: Kreativ skiss:

This Is Not Candy. This is a product without real sugar, made to be as low carb as possible.
Its for people on a very low carb diet that wants to stay in ketosis.
People that wants to avoid maltitol, sorbitol, isomalt and all the other junk that’s in most suger free candy.
For people who don’t want a sugarhigh, who just want something slightly sweet to keep going.
If you’re looking for candy, this is probably not for you.
Mitt recept:
Kakaosmör 40g 0 carbs
Kokosolja 15g 0 carbs
Kakaomass 20g 2 carbs
Erytritol 15g 0 carbs
Mandelmjöl 10g 1 carb
Kollagen 5g (valfritt) 0 carbs
Salt + vanilj
5g Mjölkproteinisolat
5g Ghee
+ kanske lite Sunflower lecithin, kanske Espresso powder
Ett problem är dock att hitta en tillverkare. Minimum order är ofta 500-2000 kg, vilket är 5000-20000 bars. 5000 kan jag klara ekonomiskt men att sälja dem innan de blir dåliga blir svårt. Men det kan finnas artisan (handgjort) choklad tillverkare som är dyrare men kan acceptera mindre upplagor och mer experiment. Så första produkten lär landa på säkert 100 kr och det är nog varför de mesta chokladen som är keto-ish är så dyr. Det krävs enormt kapital för att då de rabatterna stora företag får.
Att hitta en tillverkare känns hopplöst, men det finns 1000 små producenter av konfektyr i europa. Jag kommer höra mig främst till dessa och se om det är någon som är villig att ta ett omöjligt uppdrag. Men det ska inte stoppa mig. Första stegen är att göra egen choklad och lakrits hemma. När jag är nöjd tänkte jag ha en Privat testgrupp där utvalda personer kan få komma och testa gratis. Därefter leta efter “delat produktionskök” i Solna eller Stockholm. Har dock inte hittat något sådant ännu men kan finnas. För att göra chokladen billigt krävs dock massproduktion. Ett bra exempel är Clean Eating, t.ex. deras Knäckebröd, det gjordes lokalt i Stockholm i början av dem själva men nu när de säljs på flera apotek var det nog omöjligt att möta efterfråga så nu tillverkas de i polen. Ingredienserna som använda för 160g kostar 3-4 kr i bulk, men produkten säljs för 60 kr. Det betyder inte att de är giriga, utan att både tillverkaren och återförsäljaren vill ha en stor del av kakan, och möjligen kräver den också manual tillverkning vilket är motsatsen till massproduktion. Chokladkakor går att massproducera effektivt men har bara hittat 4 OEM producenter i europa, och det är ganska liten chans att de vill leka med exotiska ingredienser om man inte är redo att betala stora summor pengar.
Jag vet dock precis hur de ska packas. Förpackningar för choklad kan vara upp till 10 kr styck med tryck och inget man gör till små upplagor. Jag kommer istället avända en vakuumförpackare och sedan termoetiketter. Blir inte lika snyggt som min kreativa skiss men alltid en början. Exempel:




