Humble Group

Humble Group är sockerjätten du aldrig hört talas om men alla har ätit deras produkter. Det är ett svenskt företag som äger 47 olika andra kända varumärken med fokus på godis, läsk och energidryck eller som de själva beskriver det som; “Hälsa”.

SwedishCandy

Ett försök att lansera svenskt godis utomlands som även äger märket Bubs.

Gottmix

Märke för lösgodis som distribuerad via deras egna Privab (sedan 2022).

The Bars Production

Svensk tillverkare av protein och godis bars,

 

De äger också Franssons Konfektyr, Grenna Polkagriskokeri, La Praline, Grahns Konfektyr och många fler

De försöker dock måla upp sig som hälsan själv och äger flera sockerfria märkena som:

Pändy, Tweek, Healty&Co och Wellibites

Energidrycker säljer dom via BCS och Pro Brand.

Humble Group omsätter 8 miljarder bara i Sverige. De har blivit miljardärer på att sälja sockerfullt och sockerfritt skräp till svenska folket och finns i alla matbutiker numera. Om amerikanarna vill köpa dyrt svenska godis med socker bryr jag mig inte om utan det det är de sockerfria produkterna som är problemet, dom Humble själva kallar Future Snacking:

Och det är inte så konstigt att dom tycker det. Dom kan nämligen ta dubbelt så mycket betalt, bara de byter ut socker mot något annat. Precis vad som helst som inte är socker.

De flesta ser bara sockerfri och tror att då är det hälsokost! Sån var jag under flera års tid och har stöttat både Pändy, Tweek, Wellie Bits och många andra utan ha en aning de bara bytt socker mot det absolut billigaste de kunde hitta som fungerar som socker men som inte HETER socker. Detta ämnet heter Maltitol och är godistillverkarnas favorit för den beter sig nästan precis som socker, har 90% av den söta smaken socker har. Maltitol (E965) är en sockeralkohol (polyol) och flesta tror att dessa är gratis kolhydrater som bara kan trollas bort. Det stämmer med ett fåtal. Det gör det inte med Maltitol. Det är heller inte en sockeralkohol som gillar att man försöker räkna ut hur många kolhydrater den faktiskt har utan det kan variera mycket från person till person. Det älskar också tillverkarna att den är i denna suddiga gråzon så ingen riktigt vet hur dålig den är, hur mycket man än läser på. Men det uppskattas att 50-90% tas upp i kroppen vilket gör den en av de sämsta sötningsmedlen man kan använda. Sen har vi också dom vanliga biverkningarna som vanligt socker inte ger som kraftig laxerande effekt, magbesvär som gaser, uppblåsthet och magkramper. Visst man kan få ont i magen om äter 100-200g godis med socker. Men här börjar biverkningarna redan vid ca 30–40g. Alla Humble Groups produkter är inte Malitol baserad Wellibites kör det som huvudingrediens i alla produkter vad jag kan se och HealthyCo har de i alla choklad produkter. PÄNDY har bara det i sina bars. Tweek är den enda som verkar vara Malitol Free.

I Tweek godis används istället Polydextros och isomalto-oligosackarider*. Två ord som saknas i svenska akademins ordlista och är förbjudna att ta med i högskoleprovet för det finns knappt någon i Sverige som vet vad det är. Ännu mindre hur de påverkar kroppen. Det är också oklart hur många net carbs dessa har (kan vara 50%), inget vet säkert eftersom de påverkar olika människor olika mycket. Det tyder dock på att bägge dessa kan ha väldigt få netto kolhydrater, för vissa. Men man behöver bokstavligen vara biokemist för att ha en chans att förstå vad dessa är och hur de fungerar. Gemensamt är dock det kan magbesvär redan vid 20-50g så att klämma i sig en påse där någon av dessa är huvudingrediensen är sällan en bra idé. Och de är bägge huvudingredienserna i Tweek. Gissar att ee i Tweek betyder: Maltose = glucose + glucose?

*Jag bad chatGPT att förklara namnet och det betyder typ “Short chains of glucose sugars, linked in a slightly different way than normal starch sugars”. Låter smaskigt, undrar om det långa namnet lurar dina mage?

Det finns ju faktiskt bra sötningsmedel som inte ger magbesvär och har noll net carbs och ger inget GI utslag som Stevia, munkfrukt , Erythritol och Allulose (ej lagligt i eu ännu).

Maltitol, Sorbitol, Xylitol och Isomalt är de absolut värsta.

Inulin (isomalto-oligosackarider), Polydextrose och löslig majsfiber befinner sig mitt emellan.

Varför väljer godistillverkarna inte det bästa? För att de är inte ett dug intresserade av din hälsa utan väljer de sötningmedlem som är billigast att köpa och enklast baka in i sina produkter.

  • Tweek marknadsförs som “95 % mindre socker”
  • Pändy som “1g sugar”, för dig som är överviktig eller har diabetes
  • Wellibites “godis utan onödigheter”

Visst, det är svårare att tillverka godis som faktiskt är sockerfritt UTAN kolhydrater. Kanske till och med omöjligt med vissa smaker som lakrits och choklad att ha exakt noll. Men det går definitivt att göra bättre än de här, och utan alla biverkningar. Just mjuka godisar borde vara bland det lättaste då basreceptet inte borde vara mycket mer än gellatin+vatten+stevia/erythritol+stabiliseringsmedel+smak. Nu är inte jag en Livsmedelskemist men jag ska banne mig försöka. Jag ska testa att göra mitt egna lakrits, och vem vet, kanske blir det en riktig produkt någon gång i framtiden. Det tror jag är riktig Future Snacking.

Jag kanske är hård mot dessa företag, en del kanske bara ägs av Humble Group och piskat att bli mer lönsamma och använda billigare ingredienser. Det kanske inte går att göra nyttigare “godis” men lyckas jag göra något som liknar deras godis borde tamej fan 8 miljarder räcka för all klämma ut en enda sorts godis utan socker som man inte fiser av.

Share your love