Pändy

Pändy gör främst mjukt gelatingodis. De har också 3 stycken minibars, energidrycker och och ett mandelsmör. Jag har provat de flesta av deras godisar men de är lite väl mjuka och tycker de flesta sorter smakar ungefär likadant. Deras bars har jag dock ätit mycket avoch de är riktigt goda, men väldigt små. Men är de faktiskt nyttigt, och är det bättre än vanligt godis?

De bildades 2015 men köptes upp av Humble Gruppen 2020. Deras gamla siter pandyfoods.se/com finns inte cachade så kan inte kolla in dem. De sägs finnas i 30 länder  och omsätter ca 20 miljoner kr enligt som själva ca 2022. 2025 omsatte som 100 miljoner kr [1]. Målet är inte sockerfritt utan hälsosammare godis med mindre socker. De påstår själva att deras recept är patenterat och det endast innehåller 1g socker från majsstärkelse. Allt godis är gjort i Sverige i en av Humble gruppens fabriker. Men de skriver också att de har tillverkning i Europa men det kanske gäller deras drycker och övrigt sortiment.

Proteinbars

De påstår 12g protein för en liten 35g bar vilket är mycket och 1.1g socker. Men de har också många problem ingredienser som ger kolhydrater:

Sannolikt runt 6-8g net carbs per bar vilket inte är en katastrof och bättre än riktiga proteinbars med socker som landar på runt 14 g för liknande produkter. Det mesta av sockret är från mjölkpulvret. Det är definitivt inte keto men kan funka som Lazy-Keto främst för att de är så små.

Godis

De verkar ha 13 smaker just nu med olika mjuka gelegodisar inkl en sponsrad av Musse & Helium som riktar sig till barn. Påsarna är 50g och har 1g socker per påse men:

  • Polydextrose (Största ingrediens)
  • Isomalto-oligosaccharides (IMO, näst störst efter vatten)
  • ibland modifierad stärkelse

De må vara low sugar/low carb på pappret men det är huvudsakligen geletingodis med mycket vatten och runt hälften är fibrer, riktigt dåliga fibrer, som fungerar delvis som socker i kroppen en påse på 50g ger nog magbesvär för de flesta. Detta är riktigt dåliga produkter på keto och IMO ska undvikas helt och Polydextrose får endast vara i små mängder, inte bulk som i dessa produkter. Men det är ett utmärkt recept om man vill lura människor att köpa något som är nästan lika dåligt godis och smakar som godis, men är dubbelt så dyrt och ger en magbesvär. Ger nog samma samma effekt som att 20-30g rent socker godis.

Chips

Fick med ett smakprov på dessa vid en order men smakade några och slängde det mesta. Det var helt enkelt inte gott. Denna produkt verkar dock mera riktad till folk som vill ha mindre fett och mera protein. Ur keto vinkel är de värdelösa och bör undvikas:

  • Linsmjöl
  • Majsmjöl
  • Rismjöl * 2
  • Socker
  • Maltodextrin
  • Stärkelsesirap

Jag vet inte varför någon skulle vilja äta denna produktserie. De har också energidrycker vilket det är svårt att misslyckas med då det är nästan bara vatten så har jag inget klagomål på dem.

Nötsmör

Detta bör vara endast malda krossade nötter om det ska vara riktigt nötsmör och det verkar vara precis vad det är, inga tillsatser! Men dom har ganska låga betyg på deras egna site, kanske deras kunder förväntade sig att de skulle ha en massa tillsatt socker?

Som deras VD själv säjer är efterfrågan enorm på produkter med mindre socker, synd bara då att de flesta vill vara som Pändy och klämma i folk en massa andra onyttigheter som ofta beter sig socker och det krävs att man ska vara dietist att förstå vad dom gör. De påstår också på sin engelska hemsida att:

“Our net carbs are super low, only 2 grams or less per bag,
so all our keto-friends can enjoy the candy too.”

Share your love