Superfoods är mat som rika på olika näringsämnen och fibrer. Jag har hittat ett flertal jag försöker inkludera i min diet:
Ägg
Jag försöker äta 2-3 ägg om dagen. Ägg är kompletta protein samt har en massa vitaminer som A, D och B12. De innehåller Kolesterol som är ett livsnödvändigt fettämne. Eric Berg förklarar det bäst:
Bladgrönsaker
Har tröttnat på spenat och de där påsarna som säljs med blad, är alltid en massa rutna blad man måste pilla bort. Köper riktig sallad som sitter ihop i en stam som kan hålla flera veckor i kylskåp istället för 1-3 dagar. Spenat, grönkål (kale) och arugula anses dock vara de bästa. Roman och Cosmopolitan brukar vara billigast men jag föredrar Krispsallad, Kruksallad och Huvudsallat. Dr Berg förklarar det bra.
Bär
Har gått igenom alla bär jag kan hitta och det enda som är keto-ish och lätt att få tag på är Hallon. Krusbär, björnbär och hjortron är också bra keto mässigt. Bär har c-vitamin, fibrer och en massa nyttiga saker men gör man sylt på dem så koncentreras de och kan bli 10-20% carbs om man gör sylten själv, kanske ännu mera! Sockerfri sylt i matbutiken har runt 27% carbs! Hittade EASIS sylt som endast har 5.8% carbs men den leveransen försvann på vägen. Det gör den low carb genom att endast använda 45% bär och resten vatten och pektin. Bär är jag väldigt försiktig men ska prova att göra lite hallon glass i creami.
Nötter
Macadamia anses vara de bästa nöten för LCHF då den är fetast. Paranötter anses ofta vara den nyttigaste nöten på keto då den har minst carbs. Pilinötter är en mycket okänd nöt och svår att få tag på. Pilihunters förklarar den rätt bra. Paranötter (Brazil nuts) äter jag dock dagligen, dock exakt 2 stycken (7.5g) för selenium. Jag äter också Exotic Snacks Spanska Mandlar vilket kanske inte är top 1-3 men helt klart runt plats 4-5 på de flesta listor över nyttiga nötter. De flesta nötter innehåller gott om mineraler samt järn, koppar och zinc. De har också en hel del fosfor men det är normalt men redan får i stora mängder om man inte är vegan.
Yoghurt
Yoghurt med krossade nötter och bär är en sommarlunch jag tar ibland men det blir väldigt mycket kolhydrater. Yoghurt är nyttigt eftersom det är probiotic (innehåller bakteriekulturer) men det är väldigt få som faktiskt når tarmarna så man kan behöva äta väldigt mycket. Det finns dock en Chia Pudding som jag skulle vilja prova vilket kan fungera som efterrätt. Har provat yoghurt i glass men blev beskt. Ska och försöka baka Yoghurt bröd, men då lär garanterat alla bakterier vara döda innan de når kroppen. L. Reuteri yoghurt anses vara den bästa men går inte att köpa i EU utan är något man måste tillverka själv tyvärr.
Vitlök
Vitlök är i sig inte keto då det är 22-35% kolhydrater. Men den används ofta som krydda i matlagning i små mängder. Den innehåller många nyttiga saker som allicin, vitaminer, fibrer, protein och Kalium. Det är perfekt som smak i de flesta kötträtter och ett måste i svampsås men funkar inte så bra till pannkakor och glass. Jag har alltid hackad fryst vitlök hemma och använder i alla kött och fiskrätter.
Olivolja
Anses vara den absolut bästa oljan man kan använda för matlagning och av häloskäl. Visst, det ska vara EVOO (Extra Virgin) men tror aldrig jag sett någon annan sort. Men det finns många saker som är bra. Smör tycker jag är på plats 2 då det är perfekt att ha på grönsaker och smakar helt annorlunda. Gör man ketobröd har man nog helldre smör än olivolja på. Avocado olja är också riktigt nyttig men jag gillar inte avocado smaken. Ghee (100% rent smör) har jag också köpt till bakning. Djurfett ska också vara bra som Ister/Lard (grisfett) och Talg/Tallow (Får/Kofett). Det man ska undvika är seedoils, dock finns undantaget kallpressade Rapsolja som faktiskt finns i Sverige och definitivt det du bör använda om du tycker de andra oljorna är för dyra.
Lax
Vilken fisk som faktiskt är nyttigast kan debatteras. Men lax anses nog av de flesta vara en av de godaste man kan äta förutom räkor. Jag har ett enkelt recept på endast 2 ingredienser (+sås) jag äter regelbundet och som det är svårt att misslyckas med. Jag är ingen stor fan av kallrökt lax men äter det när det bjuds. Det är dock vildfångad som anses den nyttigaste men det är svårt att få tag på Sverige. Har inte hittat det i någon matbutik men går att beställa på nätet om man köper mycket.
Makrill/Sardiner
Sardiner anses av många vara världens nyttigaste fisk, men bara om man äter den med ben och skin. Den påminner lite om makrill men jag är inte så förtjust. Jag föredrar Makrill i tomatsås som finns i alla matbutiker. Atlantiska makrill (Scomber scombrus) anses vara den nyttigaste och fetaste men den har sedan april 2025 fått röd ljus i WWF:s Fiskguide då den är utrotningshotat så numera brukar makrill vara Chilensk Taggmakrill (Trachurus Murphyi). Jag köper alltid med tomatsås så det är gott och man slipper skumma fröoljor. Vill man vara riktigt lyxig kan man hitta Makrillfiléer i Curry från Manná med olivolja men kostar 500 kr/kg.
Avocado
Avocado har jag aldrig gillat. Brukar äta det när det bjuds och då är det med skagenröra och räkor på och det är gott. Men det är svårt att köpa och veta att den inte är rutten på insidan eller om den är omogen är svårt så tycker inte det är värt besväret. Men skulle vilja prova Guacamole någon gång. Jag har faktiskt aldrig provat men gillar Santa Maria Dip Tex mex style. Den har nästan ingen avocado alls men det är den typen av avocado jag gillar. Avocado är supernyttigt men man måste inte äta allting som är supernyttigt.
Svamp
Svamp är riktigt nyttigt men jag är nog som de flesta och äter främst Champinjoner. De finns alltid i matbutiken till ett bra pris och är enkla att tillaga. Kantareller i sås är också fantastisk men det finns många andra svampar.
Surkål
Surkål har jag nyligen provat för första gången då Dr Berg rekommenderade det. Är inte van vid den typen av mat. Föredrar pizzasallad men Surkål är fermenterad (mjölksyrejäst) vitkål medan pizzasallad är färsk strimlad marinerad vitkål. Och hälsonyttan ligger i just fermenteringen (Probiotic) så försöker äta lite varje dag för att lära mig smaken. Men det finns många andra syrade grönsaker. Skulle vilja prova Kimchi. En annan populär produkt är Ättiksgurka (Cornichons) jag försöker äta ibland.
Kakao
Kakao har många hälsoegenskaper men också en hel del kolhydrater. De har antioxidanter, sänker blodtrycket, minskad LDL-oxidation och en massa saker jag inte förstår som trombocytaggregationshämmande funktion. Men det finns många sätta att använda kakao och jag ska experimentera med olika recept till jag hittat någon faktiskt är ultra low carb utan att smaka som kakaobönor.
Chiafrön
Chiafrön var jag enormt kritisk till när den kom och alla influencer hade det i precis allt men nu förstår jag lite bättre vad det är. Visst de har 4.5% carbs men 33% fett, 33% fiber och 22% protein så inte konstigt att det klassas som en superfood. Den har också 3 gånger mer omega-3 (ALA) än omega-6 samt är ett komplett protein. Dagsdos är ca 10-20g och jag man ska ha det på precis allt, så nyttigt är det nämligen. Bäst är dock om man blötlägger dem först för att få upp maximalt med omega-3 och det är sannolikt därför chiapudding är så populärt.
Linfrön
Har precis upptäck Linfrön (Flaxseeds) och djupdykt i ämnet. Det är 40% fett, 20% Protein 35% Fiber och 2% carbs. Alltså bättre än Chia, det går att baka bröd med! De innehåller fyra gånger så mycket omega-3 som omega-6! Jag har köpt på mig en bunt! Visst, de är inte goda men jag ska försöka integrera dem så ofta det går.
Kött
Ja kött är en underskattad superfood. Kött är ett av våra mest näringstäta livsmedel. Det är en komplett proteinkälla och fullt av biotillgängliga vitaminer (som B12) och mineraler (som järn och zink). Det bästa är Viltkött, efter det Gräsbeteskött och sist kraftfoderuppfött kött.
Ost
Det är tekniskt sett inte en superfood då de ofta innehållet för mycket kalorier per g vitaminer och mineraler. De är dock kompletta proteiner men mycket vitaminer och mineraler som kalcium, vitamin B12, vitamin K2, vitamin B2, fosfor, zink och jod. Parmesan och getost är mina favoriter.
Spirulina (Spiritulina)
Spirulina är en extremt näringsrik mikroalg. Algen är extremt näringstäthet och full av vitaminer och mineraler. Dagsdosen brukar ligga på cirka 2–6 gram. Den Innehåller cirka 60–65 % protein och alla essentiella aminosyror. Man kan ha den i soppa eller smoothie eller blanda ner en tesked i ett glas vatten. AI säjer dock att den smakar som salt gräs och bäst är att dölja smaken, den ska inte kokas men kan användas i dressing och guacamole. Den har en kraftig grön eller blå färg som kan färga mat. Kakao är fantastiskt på att maskera smaken av spirulina enligt AI. Den blåa varianten är kemiskt arbetat för att bli just blå och främst för influencers och saknar hälsofördelar. Den görna varianten är billigare men du kan få samma näring från billiga baslivsmedel som spenat, grönkål, ägg, linser och frön. Det är helt enkelt en överhypad produkt som smakar skit och är aldrig värd pengarna.
Moringapulver (Moringa)
Torkade malda moringablad från Moringa oleifera med vitaminer (A+C), mineraler, protein och antioxidanter. Det kan användas i smoothies, juice, sallader, bakverk och varma rätter. Det är dock ganska mycket från växtriket som innehåller vitaminer, mineraler, protein och antioxidanter, som till exempel frön och nötter. Moringa låter häftigt men har en maxdos på 5–10 gram per dag och kan ge magbesvär och diarré vid högre doser. Visst specifikt har den antioxidanterna kvertsetin och klorogensyra som är lite ovanligare och höga halter av A-vitamin (betakaroten), C-vitamin och K-vitamin. En superfood kanske men jag klarar mig nog utan den.
Gurkmeja (Turmeric)
Gurkmeja innehåller det aktiva ämnet kurkumin, som är en kraftfull antioxidant och har antiinflammatoriska egenskaper. Det kan hjälpa kroppen att dämpa lågintensiva inflammationer, lindra ledvärk (som vid artros) och förbättra återhämtningen efter träning. Som krydda är det inga problem att använda men tar man för mycket kan man få illamående och kräkningar, sura uppstötningar, magbesvär, diarré eller förstoppning. De flesta har nog en burk hemma, bara och lukta och du tycker du om doften så använd det i mat. Känns inte som någon man måste äta varje dag.
Ingefära (Ginger)
En märklig knöl som alltid verkar säljas i matbutiker. Har aldrig fattat vilka som köper en hel rot. Men det har det aktiva ämnet gingerol och flera väldokumenterade hälsoeffekter. T.ex. kan det lindra illamående som åksjuka och magsjuka. Har hört att det är bra många gånger i keto kretsar men är nog ingen man tuggar i sig som en morot såvisa man inte är illamående. Men har provat en mörk choklad med ingerfära och det var faktiskt en bra kombination. Runt 4g per dag är ok men mera kan ge halsbränna. Jag hittar minst 15 produkter baserade på ingerfära hos mathem inkl Shots, grönt te, Kombucha, Inlagd sill och flera sorters Ginger Beer. Det är nog lite som root beer alltså en form av läsk smaksatt med ingerfära. Tyvärr har alla sorter socker i sig annars skulle jag nog vilja prova det. Det smidigaste med ingerfära är att det är en av få kryddor som finns färdighackade i frysdisken, jag har det hemma utan att veta varför men använde senast igår, främst för jag veta att den är nyttig. Det finns en kort med väldigt bra video med Dr Berg:
Fler saker jag inte orkat gå igenom ännu:
- seaweed
- matcha
- Pumpkin seeds
- Sesame seeds
- Oliver
- Kokosolja
- Honung




